Виступ на семінарі

Нові підходи у роботі шкільної бібліотеки

Іванченко Т.В.,
бібліотекар

Шкільна бібліотека як невід'ємна структурна складова освітнього закладу є безпосереднім учасником освітнього процесу і разом зі школою проходить непростий шлях освітньої реформи. Навчання у XXI столітті вимагає створення умов, за яких стають можливими процеси породження знань самими учнями, їх активна та продуктивна творчість. На сьогодні бібліотека є інформаційно-методичним центром, що сприяє забезпеченню якісної організації освітнього процесу в закладі. У добу розповсюдження великої кількості інформації сучасна шкільна бібліотека є не просто сховищем книг. Вона повинна стати центром, який би забезпечував повноцінне інформаційне наповнення.
У сучасних умовах наша шкільна бібліотека ставить нові завдання - сприяти різними формами і методами бібліотечної роботи самоосвіті учнів і підвищенню професійної компетентності педагогів, виховання у школярів культури, національної свідомості, піднесення на якісно новий рівень бібліотечної справи,  створення комфортного бібліотечного середовища, забезпечення реформування бібліотеки в таку, яка б включала як традиційні, так і сучасні носії інформації.
       З  метою  формування  стійких  читацьких  інтересів,  свідомої  потреби користувачів у систематичному читанні  практикуються різні  активні форми  роботи. Для реалізації основних функцій використовуємо у роботі такі форми, як:  книжкові виставки, огляди літератури, читацькі конференції, обговорення книг, експрес-інформації, різноманітні особистісно-рольові та літературні ігри (конкурси, вікторини, подорожі сторінками  книжок та ін.), усні журнали, літературні вечори, інформаційні хвилинки.
У шкільній бібліотеці поширеною технологією масової роботи з читачами є книжкові виставки. На книжкових виставках, які розраховані на школярів молодших класів, використовуємо портрети дитячих письменників, малюнки дітей, іграшки.  Вони разом з книжками пробуджують в читачів інтерес до літератури, допомагають розкрити книжковий фонд бібліотеки. На початку навчального року поновлено постійнодіючі тематичні  виставки: «Я люблю Україну», «Памятаємо минуле заради майбутнього», «Письменники рідного краю». Протягом  навчального року оформлюються виставки до предметних тижнів, виставки до ювілейних літературних дат: «Є великі міста, є малі. Рідний Марганець – місто окреме!», «5 років Революції Гідності» тощо.
Як відомо, культура учнів формується шляхом популяризації бібліотечно-бібліографічних знань. Тому у школі активно практикується проведення   бібліотечних уроків та виховних заходів для учнів початкових класів та старшокласників. Так, щороку, готуючись до річниці від дня народження Т.Г.Шевченка, ми проводимо заходи,  під час яких бібліотекар презентує дітям Кобзаря як поета, який глибоко розумів  роль художнього слова для формування людини, як художника, поглиблюючи знання учнів про його життя та творчість. Під час Шевченківських днів було проведено поетичний альбом «Шевченко – України син» з учнями 5 класів, «Вшанування великого Кобзаря» (10-11 класи).
Вивчаючи історію нашого міста, учні знайомляться з життям та творчістю місцевих поетів. Для дітей початкової школи було проведено презентацію книги, присвяченої дню заснування міста Марганець  на тему «Берег мого дитинства – місто сріблястих тополь». Бібліотекар та вихователь групи продовжено дня Букова О.П. провели для учнів  віртуальну екскурсію вулицями нашого міста та ознайомили з книгами Григорія Бідняка.
У 2018 році на базі шкільної бібліотеки проведено цикл заходів до 100-річчя з дня народження В.Сухомлинського: конкурс дитячих малюнків до оповідань та казок великого педагога, перегляд фільму, діалог-огляд - «Дітям про В. О. Сухомлинського»,  літературну мандрівку «Криниця людської мудрості В. О. Сухомлинського», створено  книжкову  виставку до 100-річчя від дня народження В. О. Сухомлинського – «Василь Сухомлинський – дітям», «Великий педагог, великий Добротворець», «Його вічний слід на землі». Наші діти зрозуміли,  що його твори формують в них найголовніше — людяність,  вчать маленьких читачів відрізняти гарні вчинки від недобрих, бути чемними, поважати старших, захищати менших.
Для знайомства з сучасною культурою, освітніми стандартами та європейськими цінностями наша бібліотека долучилась до проведення Року німецької мови в Україні. Учні знайомились з цікавими фактами про Німеччину, на заняттях шкільного євроклубу вивчали традиції та культуру цієї країни.
Творчий підхід до роботи може перетворити традиційну масову форму в нову й набагато цікавішу. Для дітей молодшого та середнього шкільного віку проводимо літературні ігри. Учні будь-якого віку також полюбляють грати в літературний лабіринт або бібліотечний квест –– літературну гру, яка  є своєрідним ходом по лабіринту, де відповідь на кожномій станції дає право потрапляти на новий етап.
Для учнів різного віку проводяться бібліотечні уїк-енди - відпочинок у бібліотеці. До програми уїк-енду можуть входити зустрічі-бесіди з людьми різних професій; різноманітні літературні конкурси, ігри, вікторини; огляди літератури; бесіди-рекомендації; обговорення телепередач та цікавих книг; виставки літератури та виробів декоративно-прикладного мистецтва, екскурсії; засідання бібліотечних клубів. Так з учнями 10 класу було проведено бібліотечний уїк-енд «Усе любов`ю зміряне до дна», для учнів початкової школи – зустріч з майстринею Світланою Шрамчевською, яка розповіла дітям про виготовлення прикрас із полімерної глини, продемонструвала власні вироби.
Завдяки активному впровадженню комп’ютерних технологій учні мають можливість здійснювати захоплюючі віртуальні подорожі кращими музеями, найбільшими бібліотеками світу. Віртуальні екскурсії є гармонійним поєднанням інноваційних і класичних форм залучення до читання. Багато прикладів віртуальних екскурсій бібліотекою, рідним містом, вікторин у режимі онлайн можна знайти на нашому сайті шкільного бібліотекаря, а також на інших інтернет-джерелах.
З метою розвитку пізнавальної активності та самостійності учнів на базі бібліотеки проведено майстер-клас по виготовленню лепбуку. Сьогодні на нашій  виставці представлено лепбуки, виготовлені учнями 1-11 класів під назвою «Калейдоскоп 2019-го». 
У цьому році учні початкової школи залучились до флеш-мобу «Дерево книголюба», це символічне дерево розташоване у бібліотеці, на ньому постійно з’являються нові листочки з назвами улюблених дитячих книг.
У своїй діяльності, популяризуючи літературу для розвитку читацької компетентності, наша бібліотека використовує сучасні технології роботи, враховуючи вікові особливості користувачів. У цьому допомагає не тільки бібліотечний фонд, а й створена нещодавно медіатека  – сучасний інтерактивний простір нового покоління для навчання й обміну думками. Тут створено умови для читання книг, є можливість посидіти в Інтернеті. Учні, використовуючи художню, науково-популярну літературу та інформаційний ресурс мережі Інтернет, знаходять потрібну інформацію для виконання домашніх завдань. Зараз ми працюємо над створенням електронного каталогу фільмів за мотивами творів літератури, які включені у програму середньої школи, та каталогу аудіокниг. На базі медіатеки проходять презентації книг, тренінги, бібліотечні уроки.
Одним із найважливіших напрямів у роботі бібліотеки є спільна праця учителя і бібліотекаря у проведенні уроків та класних годин. У співпраці вчителів та бібліотекаря проведено такі заходи: «Урок доброти», спортивну мандрівку «О спорт! Ти мужність! Ти натхнення!», Свято Букваря, «Подорож у країну казок» та інші.
В системі освіти вводяться нові програми, технології навчання, але головним залишається вміння учнів навчатись, швидко реагувати на зміни, критично мислити, шукати та переробляти необхідну інформацію. І все це відкриває нові можливості для роботи шкільної бібліотеки.  Шкільна бібліотека повинна сьогодні стати життєво важливим компонентом освіти та виховання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий